Banc de conflictes

No et fiquis en la meva vida

La Laia i en Nil, són amics de tota la vida, van al mateix institut i a la mateixa classe. Varen quedar un dia a casa de la Laia per fer un treball de Socials. A l’hora d’imprimir el treball, es va acabar la tinta i la Laia va baixar a la botiga del costat de casa a comprar-ne. Mentrestant, la mare de la Laia, que sospita que la seva filla no va a totes les classes, li pregunta, com qui no vol la cosa, al Nil com li va a la Laia per l’institut i si va cada dia a classe.
El Nil es troba acorralat davant de la subtilesa de la mare i li diu la veritat, que és que, últimament, falta a moltes classes. Quan torna la Laia a casa, abans d’entrar a l’habitació, sent com el Nil l’està traint. La Laia no diu res al Nil davant la mare, però quan arriba a l’Institut, com que encara està molt enrabiada comenta a tots els amics que el Nil és un “xivato” i que ningú no es pot  refiar de la seva amistat.

ELEMENTS PER A L’ANÀLISI DEL CONFLICTE

Sobre els protagonistes del conflicte:

a)    Laia
b)   Nil

Quin és el punt de vista de cadascú (percepcions)?
Com se sent cada persona en aquesta situació?
Quines relacions personals hi ha entre elles?
Com influeix cada una en el conflicte?

Sobre el procés conflictiu (origen, escalada, estancament, desescalada):

Com ha aparegut el conflicte? Hi ha algun fet desencadenant?
Com es comuniquen els afectats entre ells?
S’ha intentat alguna solució?
S’hi ha anat afegint agreujants?
Tots els participants estan en igualtat de condicions?
Es vol treballar conjuntament sobre el conflicte?
Es vol eliminar alguna de les parts implicades?

Sobre el problema:

Què vol cada persona?
Quin interès/necessitat hi ha al darrera de cada demanda?
Com definiríem el problema conjuntament?
Hi ha valors comuns?


NO ET FIQUIS EN LA MEVA VIDA

  
LAIA

Això no m’ho fa ningú!, com s’atreveix el Nil a dir-li a la meva mare que faig campana!, quin amic!. És un traïdor. Nosaltres anem al cole junts des de ben petits, després d’aquesta s’ha acabat tot. Jo l’he ajudat amb el treball de socials. He consentit que vingués a casa meva i tot per acabar el ditjós treballet. S’ha aprofitat que he baixat al carrer a comprar la tinta de la impressora per xivar-se de les “quatre” faltes que he fet a la meva mare. No s’ha de posar allà on no el demanen, no n’ha de fer res.
A més ara ho sabrà tota la classe i jo no el penso perdonar.
Ell ho vol parlar a mediació, jo l’únic que demano es que desaparegui de la meva vida.
El què més m’ha dolgut és que ho ha fet a espatlles meves.
  

NO ET FIQUIS EN LA MEVA VIDA



NIL

La Laia és una bona companya, ens coneixem des de primària; però ara s’ha passat. L’altre dia estavem acabant un treball de socials a casa seva i va haver de baixar al carrer a comprar tinta per la impressora. Jo conec la seva mare des de primària. Ella em va preguntar com veia a la Laia, se la veia preocupada. Jo m’estimo a la Laia i no vull fer-li mal. La conversa va derivar sobre les faltes d’assistència de la Laia a classe, jo em vaig limitar a dir la veritat, que ha faltat algunes hores. Vaig pensar que ho sabria igualment per la tutora. Ara no em parla i ha escampat per a tota la classe que sóc un traïdor!

Vull parlar amb ella per posar les coses clares i he pensat que ho podiem fer a mediació. Ella no vol saber res de mi. Estic dolgut perquè, injustament, he perdut una bona amiga.


N'estic fart



PLANTEJAMENT DE LA SITUACIÓ


Un grup d’alumnes de 3r d’ESO practiquen constantment el que per a ells són “bromes”: agressions psíquiques, mostres de poder, comportaments despectius, etc., sobre uns alumnes determinats.


En la darrera “broma”, li va tocar el rebre a en Carles. En Carles és un alumne que segueix amb bons resultats la seva trajectòria acadèmica. Acostuma a portar tot el material necessari per a poder desenvolupar les classes sense mancances.
Entre classe i classe, en Carles havia deixat el seu estoig sobre la taula. En Xavier, en veure’l, li va prendre, va obrir-lo i va començar a agafar els bolígrafs, el típex, els retoladors, etc. En adonar-se’n, en Carles, va començar a reclamar el retorn de les seves pertinences. En aquell moment, en Xavier i altres companys del seu grupet van començar a passar-se l’estoig i els diferents estris.
El resultat és que en Carles ha recobrat l’estoig, però li falten alguns dels  seus materials i no sap qui els té. 
Està fart d’aquestes històries i demana ajut al Servei de Mediació.


ELEMENTS PER A L’ANÀLISI DEL CONFLICTE

Sobre els protagonistes del conflicte:

a)    Carles
b)   Xavier


Quin és el punt de vista de cadascú (percepcions)?
Com se sent cada persona en aquesta situació?
Quines relacions personals hi ha entre elles?
Com influeix cada una en el conflicte?

Sobre el procés conflictiu (origen, escalada, estancament, desescalada):

Com ha aparegut el conflicte? Hi ha algun fet desencadenant?
Com es comuniquen els afectats entre ells?
S’ha intentat alguna solució?
S’hi ha anat afegint agreujants?
Tots els participants estan en igualtat de condicions?
Es vol treballar conjuntament sobre el conflicte?
Es vol eliminar alguna de les parts implicades?

Sobre el problema:

Què vol cada persona?
Quin interès/necessitat hi ha al darrera de cada demanda?
Com definiríem el problema conjuntament?
Hi ha valors comuns?


N’ESTIC FART!


CARLES

N’estic fart. Sempre es fiquen amb mi. Jo acostumo a portar sempre tot el material necessari per fer les classes. Cada nit preparo la meva bossa, tenint en compte les assignatures que hauré de fer i el material necessari en cadascuna d’elles. També estic pendent de si se m’acaba la tinta del boli, el típex, etc, per a no quedar-me sense, enmig d’una classe. Els professors ens valoren negativament, si no ho fem d’aquesta manera i, fins i tot, hi ha companys que són expulsats de classe per  no haver portat el material.
Als meus pares els costa un esforç que jo pugui portar tot el necessari, i crec que no és just que me’l prenguin, me l’amaguin...
Alguns companys de classe, que normalment no porten material, acostumen a apropar-se a la meva taula i disposar del meu estoig a caprici. Moltes vegades ni es molesten a demanar-me permís. No m’agrada que m’ho facin, però crec que si els dic alguna cosa, seria pitjor.

XAVIER

Jo aprecio el Carles, i no entenc que per una broma, es posi d’aquesta manera. Un bolígraf val pocs diners. No és cap ruïna!.
Jo acostumo a portar el material, però de tant en tant em deixo alguna cosa. No passa res, perquè un company de classe me la deixi. De vegades no li demano, perquè crec que hi ha suficient confiança (hem anat junts des de la guarderia).

Per altra banda, els professors sempre el posen com a model del que s’ha de fer i a nosaltres cada cop ens tenen més mania. Ens renyen o castiguen per coses que són bromes entre col·legues.

Ens han enxamplat


 PLANTEJAMENT DE LA SITUACIÓ

La Marta i l’Anna són amigues de fa temps, aquest curs fan 3r d’ESO. Ja fa dies que la tutora es queixa de les males relacions que tenen les dues noies per certes enveges i malentesos. Avui han tingut una examen de socials molt difícil. L’Anna ja feia dies que estudiava i la Marta l’ha preparat a corre-cuita.  Abans d’entrar a l’examen, la Marta li ha dit a l’Anna que no havia estudiat gaire. A l’hora de la prova, la Marta li ha preguntat alguna cosa de l’examen i la profe les ha enxampat a totes dues parlant i ha posat un insuficient a cadascuna.
L’Anna s’ha empipat moltíssim i s’ha queixat a la tutora. Aquesta els ha recomanat que vagin a mediació.

  
ELEMENTS PER A L’ANÀLISI DEL CONFLICTE

Sobre els protagonistes del conflicte:

a)    Anna
b)   Marta


Quin és el punt de vista de cadascú (percepcions)?
Com se sent cada persona en aquesta situació?
Quines relacions personals hi ha entre elles?
Com influeix cada una en el conflicte?

Sobre el procés conflictiu (origen, escalada, estancament, desescalada):

Com ha aparegut el conflicte? Hi ha algun fet desencadenant?
Com es comuniquen els afectats entre ells?
S’ha intentat alguna solució?
S’hi ha anat afegint agreujants?
Tots els participants estan en igualtat de condicions?
Es vol treballar conjuntament sobre el conflicte?
Es vol eliminar alguna de les parts implicades?

Sobre el problema:

Què vol cada persona?
Quin interès/necessitat hi ha al darrera de cada demanda?
Com definiríem el problema conjuntament?
Hi ha valors comuns?


ENS HAN BEN ENXAMPAT! UNA SITUACIÓ DE MALA SORT


ANNA
Estic farta de la Marta!. Sap que fa molt temps que som amigues i ara va i s’aprofita de mi. Estudia menys que jo i avui a l’examen de socials que era el més difícil de tots m’ha preguntat no sé què; i per culpa seva ens han enxampat parlant. La professora ens ha suspès a les dues!. La molt “tonta” no sap dissimular i com que a ella li es igual aprovar o no, hem “pringat” les dues!.
La cosa no quedarà així!, jo no tinc un insuficient per culpa d’ella!.
Aquest curs ha agafat una mica de mala fama i no li funciona res bé. Ella s’ho ha buscat. Però ara li toca “pringar”!. Jo no penso ajudar-la més.
La tutora vol que anem a mediació. Si dona! ho te clar, quan més lluny millor!
Que ho aclareixi tot i ho arregli. Això és una injustícia!!!



ENS HAN BEN ENXAMPAT! UNA SITUACIÓ DE MALA SORT



MARTA

L’amistat amb l’Anna dura des de fa molts anys. Aquest curs li ha donat per estudiar i cada vegada ens discutim més. No sé on ha quedat la nostra amistat. Avui a l’examen de socials no sabia una pregunta i li he consultat. La “profe” ens han enxampat! Tot per la seva culpa, ...no sap parlar en veu baixa!. Segurament el que volia era posar-me en evidència i que em suspenguessin a mi. Però li ha sortit malament a “l’empollona” aquesta, doncs ens ha posat un insuficient a les dues. Jo estic contenta, per fi sabrà el que vol dir suspendre!.

A més, on és l’amistat? Ens han dit que anem a mediació Jo vull aclarir si em considera amiga seva o no, l’insuficient és el de menys, ja recuperarem més endavant. 

L'MP4 pot arribar a fer mal i no pas a l'orella


La Diana és una noia de tercer d’ESO molt bona companya, és amiga de tota la classe i mai destaca en qüestions conflictives que poden tenir el seu grup classe. El dilluns, un noi del seu grup, en David, va portat a classe un flamant MP4. Se l’havia acabat de comprar no feia gaire i el lluïa molt satisfet a primera hora del matí a classe de mates. Ells seuen junts i són bons amics, sovint s’ajuden amb els deures i tenen molt bona relació. En David és un noi reservat amb les noies.
La Diana li va demanar el MP4 per copiar-ne unes cançons que li agradaven.
Van passar les dues primeres hores i la noia va sortir un moment al bany deixant l’aparell a la vista. Quan va tornar, junts abans de començar l’esbarjo, el MP4 havia desaparegut de damunt la seva taula. Els dos varen tenir un gran disgust. Ara sembla que quasi no és parlen i el grup a més fa el buit al David, doncs el consideren la persona que ha portat el mal rotllo a la classe Des de a les hores, hi ha com una persecució i interrogatoris a tota la classe per esbrinar on ha anat a parar l’aparell per part del tutor i d’alguns professors interessats en que el conflicte es resolgui bé.
En David vol recuperar l’amistat de la Diana per damunt de tot i ha demanat anar a mediació. La Diana per la seva part es mostra molt distant de tots perquè se sent la responsable de tot el què ha passat.


ELEMENTS PER A L’ANÀLISI DEL CONFLICTE

Sobre els protagonistes del conflicte:

a)    David
b)   Diana

 Quin és el punt de vista de cadascú (percepcions)?
Com se sent cada persona en aquesta situació?
Quines relacions personals hi ha entre elles?
Com influeix cada una en el conflicte?

Sobre el procés conflictiu (origen, escalada, estancament, desescalada):

Com ha aparegut el conflicte? Hi ha algun fet desencadenant?
Com es comuniquen els afectats entre ells?
S’ha intentat alguna solució?
S’hi ha anat afegint agreujants?
Tots els participants estan en igualtat de condicions?
Es vol treballar conjuntament sobre el conflicte?
Es vol eliminar alguna de les parts implicades?

Sobre el problema:

Què vol cada persona?
Quin interès/necessitat hi ha al darrera de cada demanda?
Com definiríem el problema conjuntament?
Hi ha valors comuns?

EL MP4 POT ARRIBAR A FER MAL I NO PAS A L’ORELLA



DAVID


L’altre dia em vaig comprar un MP4 molt “xulo”. Jo el volia ensenyar als meus companys. Jo estic sempre assegut amb la meva companya Diana. És una noia molt maca i fins ara ens ajudàvem força amb els treballs de classe. Aquell dia em va demanar el meu MP4 per gravar unes cançons que li agradaven. Jo li vaig deixar confiat amb la amistat que teníem i pensant que era responsable. En acabar la tercera hora del patí, no sé com, ja li havia desaparegut de damunt la taula. A més d’estar molt disgustat, em sap greu el seu posat de no saber que fer. Només em mira dient que ella no en sap res....
No m’ajuda’t gaire a buscar-lo i quasi no em parla. A més d' haver perdut l’aparell que em va costar un “paston” de no sé quantes setmanades! He perdut la seva amistat.
És una irresponsable i una “tòtila” ara tot el grup s’ha posat a favor d’ella. Tots la disculpen i a mi em fan sentir molt malament. Tothom em mira diferent que abans, per culpa d’aquesta fleuma. És una deixada i curta de gambals de deixar-se prendre així les coses. És clar, com que no és seu, no li fa cap mal. Ara corre la veu de que es fa la víctima i la  incompresa davant de tothom... jo mai li he fet cap retret, jo el què vull és recobrar el MP4 i tornar a ser amics.



EL MP4 POT ARRIBAR A FER MAL I NO PAS A L’ORELLA



DIANA

Des que vaig perdre el MP4 que em va deixar en David, em sento fatal. Jo només volia copiar una música que em va deixar sentir a primera hora de classe a mates. A tercera hora només surto un moment al bany, que està al costat de la classe i quan torno havia desaparegut! Em va saber molt greu! Jo no sé que fer em sento culpable i m’allunyo d’ell per no veure’l. Això que  sempre hem estat grans companys, a més seu al meu costat. Jo voldria que el tutor em canvies de lloc per no tenir que parlar amb ell. Jo he tractat de col·laborar per poder retrobar l’aparell amb els meus companys i ell només em retreu que no faig res de res. Els companys de classe em diuen que el deixi estar i que només són uns diners, que se’n compri un altre. És veritat, que en compri un altre i s’ha acabat. Per mi l’amistat val més que un MP4...

Ell vol miracles, ja n’estic farta i fins i tot hi somnio. A mediació li diré que em deixi en pau.... 


Embolica que fa fort!



PLANTEJAMENT DE LA SITUACIÓ

La Raquel és una noia de 4rt d’ESO, brillant. El seu expedient és el millor de la classe. A més és una noia que té un èxit social reconegut, tan per part dels seus companys/es com per part del professorat.
L’Òscar és un noi molt simpàtic, fa poc que ha arribat a la classe i sembla que mostra un interès especial per ella, els dos són els delegats de curs i organitzen força coses a l’institut.
El mes passat ha arribat la Tania, una noia que ve de Perú, molt bona estudiant. Amb el poc temps que és aquí ha superat amb molt bones notes la majoria de les matèries de l’avaluació. Té un caràcter tímid, però ha caigut molt bé a tota la classe. A més el professorat està en tot moment ressaltant el valor del seu interès i esforç demostrat en el dia a dia. L’Óscar l’està ajudant molt últimament i han estat junts en el crèdit de síntesi.
La Raquel, ha començat a desprestigiar a la Tania davant dels altres, primer fent bromes, acusant-la de coses, assenyalant i exagerant els seus defectes etc. Ara la classe li han començat a dir a la Tania, ”mosqueta morta”. En el darrer control de Anglès la Tania ha superat de molt a la Raquel. Aquesta li ha dit en to amenaçador, que no se li passi mai més pel cap el treure una nota millor que ella, doncs la pot arruïnar com a persona...
L’Óscar ha comentat amb un company de classe que “flipa” amb les ties, sobre tot amb la Raquel que porta un mal rotllo a sobre que no ho entén. “Jo la conec bé- diu -, i sé que no ho fa de veritat allò d'empipar a la Tània. La he volgut ajudar per què penso que arribar a un país diferent al teu deu ser molt dur.” El pitjor de tot és que ara tota la classe s’està posant en contra de la Tània i això és difícil de canviar.
La Tània, ha faltat a classe quatre dies, fins que la seva tutora estranyada ha trucat a casa seva i la mare li ha explicat el que ha passat. Avui ha tornat atemorida a l’institut ....


ELEMENTS PER A L’ANÀLISI DEL CONFLICTE

Sobre els protagonistes del conflicte:

a) Alumna brillant


b) Alumna d’incorporació tardana

Quin és el punt de vista de cadascú (percepcions)?
Com se sent cada persona en aquesta situació?
Quines relacions personals hi ha entre elles?
Com influeix cada una en el conflicte?

Sobre el procés conflictiu (origen, escalada, estancament, desescalada):

Com ha aparegut el conflicte? Hi ha algun fet desencadenant?
Com es comuniquen els afectats entre ells?
S’ha intentat alguna solució?
S’hi ha anat afegint agreujants?
Tots els participants estan en igualtat de condicions?
Es vol treballar conjuntament sobre el conflicte?
Es vol eliminar alguna de les parts implicades?

Sobre el problema:

Què vol cada persona?
Quin interès/necessitat hi ha al darrera de cada demanda?
Com definiríem el problema conjuntament?
Hi ha valors comuns?

EMBOLICA QUE FA FORT


RAQUEL
Fins ara he estat la reina de l’institut. Els “profes” m’admiraven, era la millor. Ara amb l’arribada de la Tània tot ha canviat. A mes és una noia que no li va el rotllo. Tot el que li deia eren bromes i mira com ha reaccionat. Penso que és “una mosqueta morta” ha capgirat a l’Òscar. Ell era “tope enrotllat” i ara està “atontat” per ella. Es pensa que a Batxillerat em passarà la mà per la cara i això ja ho veurem... Si vol que de veritat em fiqui amb ella no em coneix... Ara ja sé de quin peu coixeja.

EMBOLICA QUE FA FORT

TÀNIA
Jo no entenc a les noies d’aquest país. Allà sempre he estudiat i ningú s’ha ficat amb mi. Estic passant un mal moment doncs jo volia integrar-me al grup i m’està costant molt. Estudiar no és cap pecat.
L’Òscar sembla bon noi i aquest sí que m’ajuda. Em sento molt malament. No sé si és el seu xicot o no, però jo no li vull prendre. Estic molt enyorada. La meva mare i la tutora crec que han parlat. Jo si torna a burlar-se de mi no vull tornar a l’Institut.

Avui he somiat que tothom em mirava malament.

Una qüestió de pilotes

PLANTEJAMENT DE LA SITUACIÓ

La direcció del centre SEGLE XXII, deixa material per jugar a l’hora del pati, com per exemple pilotes. Quan un alumne demana en préstec una pilota a consergeria ha de deixar a canvi el seu carnet de l’INS, com a garantia que la pilota tornarà en bon estat i no es perdrà.
Avui el conserge ha sortit un moment. El Raül, un noi de 2n. D’ESO, cansat de les “desaparicions” del conserge no ha tingut espera i ha agafat la pilota sense permís. En finalitzar el pati, en Raül ha tornat la pilota i s’ha produït un enfrontament amb el conserge on no hi han faltat insults i amenaces.

ELEMENTS PER A L’ANÀLISI DEL CONFLICTE

Sobre els protagonistes del conflicte:

a) Paco (el conserge)
b) Raül ( noi de segon d’ESO)

Quin és el punt de vista de cadascú (percepcions)?
Com se sent cada persona en aquesta situació?
Quines relacions personals hi ha entre elles?
Com influeix cada una en el conflicte?

Sobre el procés conflictiu (origen, escalada, estancament, desescalada):

Com ha aparegut el conflicte? Hi ha algun fet desencadenant?
Com es comuniquen els afectats entre ells?
S’ha intentat alguna solució?
S’hi ha anat afegint agreujants?
Tots els participants estan en igualtat de condicions?
Es vol treballar conjuntament sobre el conflicte?
Es vol eliminar alguna de les parts implicades?

Sobre el problema:

Què vol cada persona?
Quin interès/necessitat hi ha al darrera de cada demanda?
Com definiríem el problema conjuntament?
Hi ha valors comuns?
UNA QÜESTIÓ DE PILOTES

PACO
La feina de conserge d’institut no la vol ningú. Els “profes” de vegades són exigents i et miren per sobre de l’espatlla, el secretari et mana feina que sempre és urgent. Però el pitjor són els alumnes, cada dia són més maleducats, fan el que volen i no hi ha ningú que els pari. Entren a consergeria sense fer cas del cartell que diu ben clar que està prohibida l’entrada a l’alumnat.
Avui a l’hora d’esbarjo, he hagut d’anar a correus i un alumne (que jo ja em conec molt bé) m’ha pres la pilota i, el que és pitjor, quan l’ha tornada i jo li he dit que “amb quin permís l’havia agafada” ha xutat la pilota ben lluny i m’ha dit: “Si és teva, vés-la a buscar” entre d’altres paraules i gestos pujats de to.
O la direcció pren mesures estrictes o jo no deixo la pilota a ningú.

UNA QÜESTIÓ DE PILOTES

RAÜL

El conserge és un pesat i es pensa que és l’amo de l’institut i que la pilota és seva. Jo li vaig a demanar sovint i moltes vegades no hi és. Encara que vegi que m’espero ell continua fent fotocòpies o em mana alguna feina a mi passa el temps i ens quedem sense poder jugar. O sigui que avui m’he afartat i l’he agafada sense permís.

Al final del pati l’he anada a tornar i el conserge m’ha dit que què m’havia cregut i que era un “xulo” i que la pilota a mi no me la deixaria mai més. O sigui l’he xutada cap a l’altra banda del passadís, no diu que és seva? Que la vagi a buscar!. És un desgraciat!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada